Waarom zijn Ebooks zo Populair?

Je kunt het niet langer ontkennen. Ebooks worden almaar populairder, en de verkoop neemt ieder jaar nog steeds exponentieel toe.

Volgens de Vereniging van Amerikaanse Uitgevers (AAP) nam de markt voor e-books tussen 2002 en 2008 toe met een jaarlijkse groeifactor van 58%, terwijl de algehele boekenindustrie het moest stellen met een magere 1,6%.

Vorig jaar had 28% van alle Amerikaanse volwassenen een e-book gelezen, tegenover 23% in 2013. Dezelfde trends zien we overal op aarde: digitale boeken bloeien op.

Maar wat is de drijvende kracht achter de opkomst van de e-books? Is het alleen het feit dat ze goedkoper en makkelijker te maken zijn dan traditionele boeken? Of zijn er misschien andere factoren die bijdragen aan hun succes?

1. Schermtechnologie kan papier nu verslaan

Met dank aan de recente ontwikkelingen op het gebied van schermtechnologie kunnen moderne tablets en e-readers nu een ervaring bieden die velen beschouwen als gelijk aan of zelfs beter dan traditioneel papier. Zelfs de schermpjes van mobiele telefoons zijn nu stukken beter, helderder, en minder “vermoeiend” dan 5 jaar geleden.

2. Sofwareverbeteringen

Niet alleen hardware is in het afgelopen decennium dramatisch verbeterd. Hetzelfde geldt voor de software van e-readers. Met strakkere animaties, zoomfuncties, snellere responses, en andere extra functies is het nu een echt genoeg om ebooks te lezen.

3. Meer apparaten kunnen e-books aan

Vandaag de dag kunnen we beschikken over meer potentiële e-readers dan ooit tevoren. Nog geen tien jaar geleden konden we elektronische boeken alleen lezen op laptops, en misschien op een of twee mobiele telefoons. Toen kwam de iPhone aanzetten, en veranderde alles. Nu kun je op praktisch alle mobiele telefoons een boek lezen.

En dan hebben we het nog niet gehad over tablets, ultrabooks, en natuurlijk specifieke e-readers zoals Kindle. De mogelijkheden zijn eindeloos!

4. De kracht van mond-op-mond-reclame

Boeken hebben het altijd moeten hebben van onderlinge marketing van gebruikers. Natuurlijk geldt hetzelfde voor e-books. Bijna iedereen vond het wel een magisch moment om zijn of haar eerste elektronische boek te lezen. Voor mij was dat toen ik de Kindle van mijn broer leende – het duurde niet lang voordat ik mijn eigen exemplaar had. Een tijdje later gold hetzelfde voor een paar van mijn vrienden. Het vermogen van mond-op-mond-reclame is simpelweg enorm!

5. Flexibiliteit

De dagen dat je nog naar de boekenwinkel moest, of moest wachten op je pakketje van Amazon, zijn definitief voorbij. Ebooks zijn flexibel. Met een paar muisklikken of aanrakingen heb je het boek in je apparaat. Vandaag de dag willen we alles binnen handbereik hebben, en digitale bezorging past perfect in dat plaatje.

6. Weggevertjes

Veel consumenten ontdekken e-books als ze weg worden gegeven via een grotere service of als deel van een digitale downloadbundel. In veel gevallen doen die gratis exemplaren dienst als een instappertje – de consument wordt de digitale boekenwereld in getrokken, en hij of zij wil alleen maar meer!

7. Selectie was nog nooit zo makkelijk

Honderdduizenden, zo niet miljoenen ebooks zijn nu te downloaden. En dankzij projecten zoals Google Books zal het niet lang duren voordat ieder papieren werk ook digitaal te krijgen is.

8. Een bibliotheek in je broekzak

Wie kon zich twee decennia geleden al voorstellen dat je praktisch oneindig veel texten en boeken kon opslaan in een apparaat ter grootte van een jaszak? Je kunt een complete bibliotheek bij je dragen – e-books zijn nu eenmaal stukken flexibeler. Je kunt ze overal mee naartoe nemen, en net zoveel lezen als je tijd toestaat. Ze zijn perfect voor boekenjunkies die willen lezen wanneer ze de kans hebben, waar en hoe vaak dan ook.

9. Iedereen kan schrijven

Het schrijven en verkopen van e-books is een van de snelst groeiende takken van de wereldmarkt. Bijna iedereen is wel een expert op een gebied, of denkt in ieder geval dat hij dat is. Zonder print- of transportkosten is het enorm makkelijk om een auteur te worden. En dan kun je de winst ook nog eens voor jezelf houden.

10. Lagere prijzen

Vergeleken met fysieke boeken is het prijsverschil bijna altijd enorm. Amazon heeft hier flink aan bijgedragen, in een poging om het verspreiden van ebooks te versnellen. Dankzij het digitale formaat kunnen lezers hun favoriete boeken krijgen voor veel lagere prijzen, en dit is waarschijnlijk een van de sleutelfactoren die hebben bijgedragen aan de populariteit.

E-books gaan nergens heen

Gezien de ontwikkelingen en verbeteringen die we iedere dag zien op het gebied van schermtechnologie, clouddiensten, digitale boekmarketing, en nieuwe software, lijkt het erop dat ebooks nergens heengaan. Welkom in het tijdperk van het digitale boek!

Category: blog, e-reading, Tips | Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *